Okos gabonaszonda és startup siker – interjú a korábbi AHa Brainstore nyertes GrainMonitor ügyvezetőjével

A korábbi AHa!Brainstore startup programon nyert befektetést a GrainMonitor csapata, akik a világon egyedülálló okos gabonaszonda fejlesztésével megreformálják az agrárszektort. IoT megoldásukkal a gazdák automatizált módon tudják ellenőrizni a gabonatárolókban bekövetkező nedvesedést és hőmérséklet-változást, amelyről a szonda segítségével egy applikáción keresztül kapnak adatokat. Technológiai újításukkal időt, energiát spórolnak a gazdák, az emberi hiba kiküszöbölhető, kiszámíthatóbbá válik a az esetleges veszteség és optimalizálható a tárolás. Mózsa Ferenc ügyvezetővel beszélgettünk arról, hogy hogyan segítette az Antenna Hungária befektetése az indulásukat, hogyan hatott rájuk a járványidőszak és meddig jutottak el a termékfejlesztésben, valamint milyen újításokat terveznek a jövőben.

 

Miért indultatok az AHa Brainstore-on? Mik voltak a tapasztalatok és mi az amit kaptatok az Antenna Hungariától (a befektetésen kívüli előnyöket is értve)?

 

Mi az AHa-val már korábban, a verseny előtt is kapcsolatban voltunk és azóta is folyamatosan kapcsolatban vagyunk. Az előző cégem az AH hálózati szolgáltatásait már használta. Amikor megszületett a GrainMonitor ötlete, akkor többnyire forráshiány miatt nem tudtunk komoly energiát mozgósítani a projektre, a terméket se tudtuk fejleszteni. Az AH-s kollégákkal való együttműködés során merült fel, hogy lesz ez a startup program és megkérdezték, hogy lenne-e kedvünk indulni, mert anyagi befektetést és mentorálást kapunk sikeres pályázat esetén. Így indultunk el ezen a vonalon. Korábban nem volt olyan ötletünk és elképzelésünk, hogy versenyen induljunk vagy kockázati befektetőt keressünk.

 

Tudsz példákat mondani, hogy milyen előnyökkel járt az AHa!Brainstore, mit kaptatok mentorálás szinten?

 

Igen, legalább olyan fontosak ezek a szolgáltatások, amelyeket kapunk, mint a befektetés anyagi oldala. Az AH első kézből tud infrastruktúrát, eszközöket, szakmai támogatást adni és most már látjuk, hogy ez nem ígéret, hanem ténylegesen meg is valósul. Korábban, ha volt valami elakadás, akkor nehéz volt releváns szakembert vagy mérnököt találni a problémára. Még nem lőném le a poént, de úgy néz ki, hogy az AH a sales tevékenységben is komoly segítségünkre lesz. Nagynevű brandekkel, cégekkel van partneri kapcsolatuk és, ha minden jól sül el, akkor egy komoly üzletet is hoznak nekünk.

 

Milyen mérföldkövek következnek a startup életében?

 

Mérföldkőként említhetném, hogy túl vagyunk azon célunkon, hogy legyen egy partnerünknél mintatároló, amin be tudjuk mutatni a terméket és kész legyen az applikáció. A tavasz-nyár ezzel telt el és sikerrel teljesítettük ezeket a célkitűzéseket. Most ott tartunk, hogy a véglegesnek mondott termék 100 példányban készül el. Szerencsére úgy néz ki, hogy erre a 100 példányra meg is érkeztek az elővásárlási szándékok. Gyakorlatilag a tényleges értékesítésre értünk oda, hogy van már egy hónapja egy értékesítő kolléga is a csapatban, illetve jómagam is járom a terepet. Kezdjük megismerni a piacot testközelből és túl vagyunk két piackutatáson is Magyarországon és Romániában. Nagyon jók a visszajelzések, teljes lelkesedéssel benne vagyunk a gyártási és értékesítési folyamatban.

 

Be tudnád mutatni nekünk a csapatot? Milyen céljaitok vannak csapatbővülés tekintetében?

 

Még eléggé kicsi a csapat és úgy néz ki, hogy olyan hatalmasra nem is nőnénk. Német István társalapító a hardware technológiáért felel, kvázi technológiai vezető. Én ügyvezetőként leginkább az

értékesítés és ügyfélápolás, valamint a szokásos CEO feladatokkal foglalkozom. Renner Hajnalka értékesítőként dolgozik nálunk és kizárólag ezzel foglalkozik. Most fogunk felvenni egy technikust, aki a gyártás során folyamatosan közreműködik. Már volt nálunk többször próbanapokon, valamint egy supportos kollégát is tervezünk felvenni. Az ő munkája “mindenesként” nagyon fontos lesz, elsősorban olyan ügyfelekkel fog foglalkozni, akiknek már értékesítettünk. Bármilyen elakadás, használathoz kapcsolódó kérdés esetén és a telepítési folyamatban fog segíteni.

 

Az induláshoz képest változott-e a fókuszotok, a USP, a küldetés?

 

Azt gondolom ezen a téren nem változtattunk az álláspontunkon, még mindig abszolút az a cél, amit kitűztünk az elején, és amivel elindult ez a projekt. Ami kicsit váratlan talán, hogy a partnereknél sokkal lassabban folyik ez a folyó. Nehezen mozdulnak el az ilyesfajta innovációk felé. Ez a vevői társadalom nem olyan rugalmas, mint amire számítottunk korábbi IT szektorbeli tapasztalataink alapján.

 

Mi a legoptimistább forgatókönyv a jövőt illetően? Ha minden jól alakulna, akkor merre mennétek?

 

A GrainMonitor jelenleg adatokat szolgáltat a vevők számára a terményeikre vonatkozóan. Ezt az adatszolgáltatást szeretnénk elmozdítani egy olyan irányba, hogy ne csak adatokat szolgáltassunk, hanem egy támogatói rendszerként éljék meg a felhasználók a termékünket. Egy olyan felhasználói élményt szeretnénk tervezni, ami nem csak grafikonok és táblázatok sokasága, hanem sokkal intelligensebb visszajelzést adna arról, hogy mi zajlik a gabonatárolás során. Szeretnénk terméket is fejleszteni, társ-termékeket kialakítani, amik a GrainMonitor szenzorokat, amelyek a gabonákban vannak elhelyezve, tovább támogatnák külsőleg elhelyezett mérőeszközökkel. Most egy olyan tervünk is felmerült, amely egy képanalízisre alapuló fejlesztés. Ezek mind távlati tervek, de én azt gondolom, hogy nagyon fontos, hogy nem akarunk itt megállni. A termékünk ugyan kész, de szeretnénk tovább fejleszteni.

 

Most lesz egyre nagyobb kihívás számotokra az értékesítés. Hogyan érzitek eddig a piacot, mennyire nyitottak, merre terjeszkedtek?

 

A nehéz dolgunk egyelőre abban érhető tetten, hogy nehezen mozdítható ki a komfortzónájából a vevőkör, akiknek évtizedekre visszamenőleg van egy megszokásuk, és mi ezen a megszokáson szeretnénk változtatni. Ráadásul egy technológiai újítással, amire nem biztos, hogy annyira befogadó a vevőközönség, már az életkoruknál fogva is ez egy érthető ok. Nyitottság ennek ellenére van, mert azt mindenki látja, hogy az emberi erőforrásokkal való munka optimalizálható és automatizálható gépekkel, eszközökkel. Bizonyos feladatokra alkalmazhatóak lehetnek ezek az automatizált eszközök és ez mindenkinek a fantáziáját megpiszkálja. Itt azt látjuk, hogy az egyetlen kérdés, hogy megéri-e nekik ez a beruházás és mikor térül meg. Ezen a mezsgyén tapogatózunk. Éppen ezért még nincsen véglegesítve a felhasználói ár sem. Kommunikálunk egy számot, de még a bevezetési időszakra hivatkozva, egyedi nagyon kedvező ajánlatokat adunk.

 A terjeszkedést első lépcsőben Romániában tervezzük, de ezt mindenképpen csak akkor, ha már van Magyarországon nevünk. Románia pedig azért megfelelő piac, mert egyrészt közel van, nyelvileg, kultúrában, üzleti magatartásban nagyon hasonlít a magyarhoz és nem utolsó sorban nagyon komoly raktár-kapacitásai vannak az országnak. Sokszorosa a magyarnak, úgyhogy a romániai piac felé a nagyon közeli jövőben nyitunk.

 

 

 Ha van egy jó startup ötleted és további támogatásra van szükséged, várjuk jelentkezésedet az AHa! Brainstore-ba! Jelentkezz honlapunkon keresztül!