A roboGaze alkalmazása beazonosítja a jármű vezetőjét és monitorozza, hogy kockázatos-e a magatartása járművezetéshez. A szoftver az igazolványkép alapján 99%-os pontossággal ismeri fel a jármű vezetőjét, nyomon követi a kétkezes kormánytartást, a biztonsági öv használatát, és pihenésre szólítja fel a vezetőt, ha túlságosan fáradtnak érzékeli. Az ittas vagy bódult állapot jelzése szintén tervezett funkciója a közlekedésbiztonsági megoldásnak. Céljuk csökkenteni a közúti balesetek számát. Csaba Zoltánnal aki a Business Development-ért felelős, Földesi Árpáddal (Head of Product), Tóth Gergellyel (CTO, AI Developer) és Gábor Ábellel (CEO, Arhitect), azaz a roboGaze-zel beszélgettünk milyen kihívásokat rejtett ez az év.

  

 

 

Miért indultatok az AHa! Brain Store programon, és mik voltak a tapasztalatok? Mit kaptatok, mi az, ami különösen nagy segítség volt?

Cs.Z.: A roboGaze egy autóipari tech startup. Ahhoz, hogy ezen a piacon labdába tudjon rúgni egy cég, erős vállalati és személyes kapcsolatokra is szükség van.  Az AH nem csak abban segített, hogy szakértő visszajelzéseket adtak a termékfejlesztés kapcsán, hanem stratégiai partnerségeiket kihasználva ajtót nyitottak nekünk más hazai nagyvállalatok felé is.

 

A mostani befektetést mire tervezitek fordítani? Hol tart a termék, milyen mérföldkövek következnek?

Cs.Z.: Az első körös befektetést a korábban demonstrált prototípusunk továbbfejlesztésére és a végleges termék kifejlesztésére fordítjuk. Jelenleg több hazai és nemzetközi együttműködésünk is fut, melynek eredményeképpen bízunk benne, hogy egy éven belül piacra tudunk lépni.

F.Á.: Nagy utat kell bejárni ahhoz, hogy egy prototípusból piacra dobható termék legyen. A termékfejlesztés szempontjából ez azt jelenti, hogy az alap képességeket ki kell egészítenünk az ügyfelek egyedi igényei alapján, többféle hardver és szoftver platformon is stabilan kell működnie. A leendő terméknek kapcsolódnia kell az ügyfelek meglévő infrastruktúrájához, és illeszkednie az üzleti modelljéhez is. Ezeket a szerteágazó igényeket úgy kell tudnia kiszolgálni a terméknek, hogy közben fentartható maradjon a termék fejlesztése, és a későbbiekben is rugalmasan tudjunk reagálni a változó igényekre.

A kihívás abban van, hogy azonosítsuk és jól értsük azokat az igényeket, amiket a terméknek ki kell elégítenie, pl. balesetet is tudjunk detektálni vagy ez még nem kell a piacra lépéshez. Valódi értéket akarunk adni a felhasználóknak és ehhez folyamatosan adaptáljuk a terveinket. Éven belüli piacra lépés a célunk, amit sok kis szakaszra bontottunk, hogy minél több visszajelzést kapjunk az ügyfél jelöltjeinktől.

Célunk, hogy egyensúlyt teremtsünk a fentiekből fakadó termék-komplexitás, a gyors piacra lépés igénye, valamint a fentartható és rugalmas működésünk között. A befektetést takarékosan egy sikeres első termék létrehozására akarjuk elkölteni.

Hogyan alakult ki a mostani csapat?

Cs.Z.: Közös szerelem-projektként indult. Természetes kiválasztódás eredményeképp azok maradtunk, akik hittünk egymásban és hajlandóak voltunk több, mint egy éven keresztül rengeteg időt és energiát beletenni a közösbe.

G.Á.: Nagyon jól kiegészítjük egymást, mindannyian másban vagyunk igazán jók. Eltérő a mentalitásunk, gyakran más a véleményünk. Van, aki gyorsabban gondolkodik és van, aki alaposan megrág mindent. Egy dologban viszont mindannyian azonosan gondolkodunk – nagyon fontos számunkra a másik szempontjainak a megértése és a konszenzus.

F-Á.: Mindannyian ismertük már egymást, legalábbis látásból. Mégis a közös cél, a sörözések, és a sok együtt gondolkodás alapján úgy érezhettük, hogy építhetünk egymásra, bízhatunk egymásban. Tudatosan ápoljuk a kapcsolatunkat, figyelünk egymásra. Az egonkat és érdekeinket a csapat mögé rakjuk, hogy egészségesen és ütőképesen működjünk. A vitáinkat, igényinket mindig megbeszéljük, mondhatni transzparensek vagyunk egymással.

Hogy tervezitek a csapat bővülést következő pár évben?

Cs.Z.: Ha minden jól alakul, és sikerül a piacralépés, akkor jelentős bővülést tervezünk.

G.Á.: Erősen korlátoz minket jelen pillanatban az, hogy egy nap csak 24 órából áll, muszáj lesz felvennünk embereket. 😊 Szerencsére sok elképesztően jó szakembert ismerünk, akiknek egy része alig várja, hogy csatlakozhasson.

Eredetileg RoboHMI-ként indultatok, ugyanaz a technológia, de teljesen más fókusszal. El tudjátok mesélni, hogyan és miért alakult az elmúlt években a startup fókusza/USP-je?

Cs.Z.: Részben az AHa!Brainstore inkubációs program eredménye volt, hogy mentoraink azt tanácsolták, hogy az általunk fejlesztett technológiának adjunk erősebb felhasználási fókuszt.  A csapat minden tagja dolgozott korábban az autóiparban, így logikus volt az irány. Főleg, mikor ráeszméltünk, hogy évente 1,5 millió ember veszíti életét halálos autóbalesetben. Ismertük a problémát, de nem tudatosult bennünk, hogy az egyik vezető halálokról beszélünk Európában. Rendkívül motiváló ilyen fontos célért dolgozni.

A jövőben vissza szeretnétek térni a korábban vizionált felhasználási módokhoz, vagy maradnátok az autóiparban? A mostani szolgáltatást szeretnétek elmélyíteni, vagy újabb szolgáltatásokat bevezetni, és ökoszisztémává alakulni? Mi a legoptimistább forgatókönyvetek?

G.Á.: Azt mondanám, hogy a szélesen értelmezett autóiparnál maradunk. Nem csak a személyautók és a kamionok tartoznak ide, hanem a buszok, a metró és a vonatok, a bányagépek, rakodógépek és toronydaruk is – egyszóval mindenféle eszköz, amit ember vezet. Nem zárnám ki spinoffok lehetőségét, de az alapítók fókusza az autóiparon van.

F.Á.: A járművekre fókuszálunk, mert ott látjuk a legkecsegtetőbb lehetőségeket és jelenleg minden oldalhajtás levágunk, hogy ne aprózódjunk el. Termékfejlesztés szempontjából figyeltünk arra, hogy legyen olyan része a rendszerünknek, amit más felhasználási módokra, más iparágakban is használni tudunk. Ezt tekinthetjük egyrészt mentőcsónaknak is, de mi inkább egy lehetséges jövőbeni növekedési irányt látunk benne.

Hogy érzitek, mennyire van nehéz dolgotok a piacon? Mekkora nyitottságot tapasztaltatok a termékre? Mennyire komolyan vehetők a konkurenciáitok? Hogyan tervezitek a terjeszkedést?

G.Á.: Sokszereplős piacról beszélünk, de van egy dinamikusan növekvő igény az általunk is nyújtott megoldásokra. A jelenleg létező megoldásokhoz képest tudunk újat vagy mást nyújtani funkcionalitás, fejlesztési rugalmasság, árképzés vagy hardverszükséglet terén. Emiatt is lehet, hogy eddig majdnem mindenhol nyitottságot tapasztaltunk. Persze az igazán nagy lépések még előttünk vannak, de máris kiléptünk a nemzetközi piacra, Ausztráliában tervezzük a terjeszkedést.

F.Á.: Nagy érdeklődést látunk, mert izgalmas, gépi tanuláson alapuló megoldást adunk, ami többet vagy jobban tud teljesíteni, mint a meglévő technológiák. Egy dinamikusan fejlődő témakörről van szó, mind az gépi tanulás, mind a vezetőt felügyelő rendszerekre (DMS) vonatkozóan, amivel eddig megoldatlan problémákra tudunk termék szintű választ adni. Figyelünk a versenytársainkra Svédországtól Ausztráliáig, hogy a mi rendszerünk minőségben, árban és képességekben is versenyképes alternatívát tudjon nyújtani. Úgy látjuk, hogy ez a három szempont és érdek most nem zárja ki egymást. Az újdonság létrehozása egyben felelősséggel is jár. Érzékenyen figyelünk a lehetséges aggodalmakra is a személyes szféra védelme és adatok kezelése terén. Csak olyan terméket hozunk létre, ami a felhasználó teljes ellenőrzése alatt áll, és csakis a biztonságos és kényelmes vezetés céljait támogatja.

 

Ha visszatekintetek az elmúlt időszakra, mit tanácsoltok a most formálódó startupoknak? Mit tanácsoltatok volna magatoknak pár évvel ezelőtt?

Cs.Z.: Ismerjék föl időben, hogy a technológiai és üzleti tudás egyaránt fontos. Nagyon össze kell csiszolódni az alapító csapatnak, mert a startup világban évek megfeszített, egymásra épülő munkájával lehet csak sikert elérni.

G.Á.: Merjenek hibázni. A mindenki által köztudottan legjobb megoldás – a best practice – valójában soha nem a legjobb megoldás, az csak a középszerű. Mindenki úgy csinálja, ha valaki ki akar magasodni a versenytársak közül akkor új megoldást kell találnia, ez pedig ritkán sikerül elsőre.

T.G.: Nagy előnyt jelent, ha változatos a csapat, mert mindenki másféle módon tud maradandót alkotni. Hiába van remek kód, ha egy tárgyaláson nem sikerül meggyőzőnek lenni és persze nem lehet rossz termékkel magabiztosnak lenni a piacon. Ez a fajta alázat a mások szakértelme iránt szerintem egy olyan dolog, amit csak a saját “kárunkon” tudunk megtanulni, de minél inkább igyekszünk észrevenni, annál egyszerűbb lesz később.

F.Á.: Szívesen adunk tanácsot, ez lehetne egy másik profilunk? Fókuszáljunk egy adott célra, ne akarjunk mindenre is lőni, és nagy cégeket megszégyenítő portfolióval indítani. Gondoljuk át, hogy azért akarunk minden funkcionalitást a termékbe rakni, mert nem tudunk dönteni és elengedni, vagy mert van rá érdeklődés, igény és illeszkedik a víziónkhoz. Eltérő kompetenciájú csapatként képesek vagyunk megoldani egy kezdő cég legtöbb kihívását. Amihez nem értünk, ott nem átallunk tanácsot és segítséget kérni. Eltérő kompetenciájú csapatként rendszeresen ütköztetjük szempontjainkat a legjobb eredmény érdekében, és ha nem tudnánk feloldani a konfliktusokat, félreértéseket, elfogadni egymás hibáit, akkor már rég széthullottunk volna.