Neked melyik a „kedvenc” startup rémtörténeted? Ami sokszor eszedbe jut és örökre megtanított arra, hogy milyen hibákat nem szabad elkövetni startupperként. Van ilyen? Netán szívesen hallanál róluk?

Egyrészt gyere el az AHa!Brainstore Meetup közelgő eseményére. Ott hasonló horror sztorik lesznek a középpontban. Másrészt görgess tovább és olvass bele híres és hírhedt startup bukfencekbe. Sokat tanulhatsz belőlük. 

Theranos sztori – az egyik leghíresebb startup bukta

Ha startup horror sztorikról van szó, legtöbben a Theranos bukását emlegetik példaként. Nem is untatnánk a részletek kronologikus taglalásával (erre itt egy szuper Wikipedia cikk). Inkább egy olyan aspektusra fókuszálunk, amiről viszonylag kevés szó esik.

A Theranos ugyanis a „hypevonat jelenség” állatorvosi lova. Vírusokat diagnosztizáló szuperpontos vérteszt egyetlen csepp vérből? Talán még az ötletgazdának számító Elizabeth Holmes számára is meglepetéssel ért fel, hogy erre senki sem kapta fel a fejét. Mármint kételkedve. Negatív értelemben.

Az évszázad startup horror sztorijaként /Holmes több mint 700 millió dollárt gyűjtött be a kockázati tőkebefektetőktől/ is emlegetett történetnek fontos tanulsága van. Ha a startup ötlet egy magasztos álom megvalósítását ígéri valós alapok nélkül, a piac elvakult hite óriási bukást eredményezhet a későbbiekben. Ezt jobb elkerülni.

Nikola – forradalmi ötlet helyett szemtelen csalás

Bő egy évvel ezelőtt a Nikola startup projekttől, illetve Tervor Milton alapítótól volt hangos a nemzetközi sajtó startup témában. Eleinte pozitív, majd pedig sokkal inkább negatív értelemben. Kezdjük magával az ötlettel.

A hidrogénhajtás széles körű, gazdaságos elterjesztésének lehetősége a fuvarozás területén. Izgalmas terv, nem igaz? Nem a véletlen műve tehát, hogy a befektetők gyorsan ráharaptak a dologra. Olyannyira, hogy a Nikola egyenesen a Tesla elektromos jármű modelljeinek készült konkurenciát állítani.

A cég részvényei meredeken emelkedtek, egy ponton a Nikola piaci értéke a 13 milliárd dollárt is elérte. Úgy, hogy egyetlen kamion típus sorozatgyártása is megkezdődött volna. Hogy aztán derült égből villámcsapásként egy Youtube videó miatt változzon a tündérmese horror sztorivá.

Kiderült ugyanis, hogy hidrogénhajtás helyett a prototípusnak kikiáltott nyergesvontatót egy dombról gurították le. Mi a tanulság? Ne akard átverni a világot, mert előbb-utóbb lebukás lesz a dologból. /Vitorlázni egyébként is szórakoztatóbb./

Rémálomszerű hacker támadás egy startup ellen

John Rampton nevével találkoztál már? Egy ismert és elismert sorozatvállalkozóról, befektetőről és online marketing szakértőről van szó, aki transzparensen megoszt néhány általa megélt történetet is. Még ha azok némelyike valóságos startup horror sztori is.

A legelső cégéről volt szó jelen esetben. Több hónapnyi kőkemény munka után indultak, eleinte minden szuperül ment. Mindössze 6 hónap leforgása alatt a 15 000 ügyfélszámot is sikerült átlépni, amikor beütött a krach.

Egy hacker behatolt a rendszerükbe, ellopott minden adatot, és még Rampton PayPal fiókjában is garázdálkodott több alkalommal. Ő azonban erre reagálva húzott egy merész lépést: 1000 USD jutalmat ajánlott a hackernek akkor, ha segít a rendszerben lévő hiba megtalálásában és javításában.

A tanulság? Néha csak paradigmaváltás kérdése, hogy egy veszélyhelyzetet a javadra fordíts. Rampton pontosan ezt csinálta az akkor még csak 14 éves hackerrel kommunikálva. Érdekesség, hogy a srác azóta is besegít nekik a komolyabb IT problémák áthidalásában. Igazi startup habitus, nem igaz?

Homejoy – olykor még a látványos kezdeti növekedés is horrorba csaphat át

Független hivatásos takarítókat összekötni ügyfelekkel, mindezt fix díjszabás mellett. A Homejoy platform koncepciója nem is hangzik rosszul, ugye?  Sikerült is „összelapátolni” 38 millió dollárt a finanszírozáshoz a 2013-as indulásnál.

Eleinte flottul ment a növekedés, fél éven belül 30 városban működtek Homejoy fiókok. A nagy befektetés megtérüléséhez kedvezőek voltak a kilátások. Biztosan sejted már, hogy végül ebből is csúnya fiaskó lett. 

Hogy miért? Három okot is fel lehet sorolni, amelyek egyenként is komoly tanulságul szolgálhatnak a „hogyan kerüljük el a saját startup horror sztorit” kérdésre:

  • Hogy minél több legyen az ügyfél, a szolgáltatás kedvezményes áron kínálták. Túlságosan is. Úgymond nem jött ki a matek, ami önmagában is gyenge láncszem.
  • Másrészt a terjeszkedés erőltetett menete, vagyis a rapid növekedés miatt nem volt meg a vállalat szükséges stabilizálása. 
  • Ezen felül a független takarító vállalkozók nem kapták meg a szükséges képzést, vagyis a szolgáltatás minősége is elmaradt a várakozásoktól.

Összegzés

A startup horror sztorik mindig érdekesek, tanulságosak, olykor még viccesek is. Pláne ha nem veled történnek. Úgyhogy kifizetődőbb elkerülni őket, és inkább más kárán levonni a konklúziót.

Te mit gondolsz a startup horror sztorikról? Ismersz néhányat? Gyere el, oszd meg velünk, beszélgessünk róla személyesen az AHa!Brainstore Meetupon.